قبلی
بعد
قبلی
بعد
قبلی
بعد

با گسترش روز افزون جمعیت انسان در کره خاکی، نیاز به محصولات غذایی نیز افزایش پیدا کرده. علاوه بر آن، برای رقابت در بازار صنایع غذایی، مانند بسیاری دیگر از صنایع، تنوع محصولات یکی از اصول بقا در این صنعت است. به مانند تجهیزات صنایع پزشکی و ماشین آلات دامپروری، این صنایع نیز از آنجایی که بصورت مستقیم با مواد خوراکی در تماس هستند، باید توسط دستگاه های کاملا عاری از باکتری و مقاوم در برابر محیط های اسیدی و قلیایی تولید شوند. از این رو در صنایع غذایی آلیاژ های اصلی مورد استفاده فولاد های ضد زنگ (Stainless Steel) هستند.
با توجه به خواص دستگاه و عملکرد آن، می توان از آلیاژ های سری SAE 2XX , 3XX , 4XX استفاده نمود. برای مثال آلیاژ های سری 4 فولاد های ضد زنگ استاندارد SAE، دارای خواص آستنیتی بوده و قابلیت افزایش سختی با استفاده از Quench & Temper را دارند در حالی که بر روی آلیاژ هایی مانند 304 و 316 که در این صنایع بسیار پرکاربرد هستند، امکان انجام عملیات حرارتی وجود ندارد. با این حال آلیاژ های سری 3XX SAE همچنان پرکاربرد ترین آلیاژ ها در طراحی و ساخت تجهیزات صنایع غذایی هستند.

یکی دیگر از نکاتی که در طراحی تجهیزات صنهایع غذایی باید مورد توجه قرار گیرد استفاده از سیستم های پنوماتیک و الکتریک است. باید توجه داشت که در این صنایع که نیاز به محیطی استرلیزه و عاری از جرم، باکتری و .. دارند، نمی توان ریسک ورود روغن های صنعتی، گریس و سایر روانکار های صنعتی را به محیط قبول کرد. در انتخاب سایر تجهیزات مانند یاتاقان ها نیز این نکته باید مد نظر قرار گیرد. یعنی طراحی تجهیزات و دستگاه های صنایع غذایی به گونه ای باشد که از یاتاقان های کنس دار استفاده شود. در این صورت از ورود مواد خارجی به داخل یاتاقان و یا ریختن مواد روانکاری داخل یاتاقان به بیرون از آن پیش گیری می شود.

قبلی
بعد