اخبار و مقالات

دستگاه جوش اینورتر چیست؟

دستگاه جوش اینورتر چیست؟
دستگاه جوش اینورتر به نوعی از دستگاه جوش اطلاق می گردد که از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار بوده و منبع تغذیه آن توانایی فراهم آوردن جریان بالا برای جوشکاری را داراست. دستگاه جوش اینورتر نوعی وسیله جوشکاری نسبتاً جدید و نوآورانه است که از تکنولوژی روز دنیا بهره گرفته و در مقایسه با دستگاه جوش معمولی دارای مزایای زیادی است. اینورتر جوشکاری از فناوری پیشرفته مبتنی بر سیلیکون استفاده می‌کند و ابعادی کوچک و جمع و جور دارد و قابل حمل است.

تحول صنعت جوشکاری با اینورتر
مدتی است که صنعت جوشکاری با اینورتر در کشورهای صنعتی جای خود را باز کرده و در کشور ما نیز اخیرا تولید و استفاده از آن رواج بسیاری یافته است. این تکنولوژی عصر جدیدی در صنعت جوشکاری پدید آورده و به دلیل مزایای فراوانی که دارد می توان امید داشت که در آینده ای نه چندان دور در بازار رقابتی با سایر تجهیزات متناسب جوشکاری، عرصه را به خود اختصاص داده و توسعه آن به مراتب بهتر از گذشته باشد.

انواع دستگاه جوش اینورتر
دستگاه جوش برق – دستگاه جوش CO2 – دستگاه جوش CO2 دبل پالس – دستگاه جوش آرگون – دستگاه جوش آرگون AC/DC – دستگاه جوش آرگون پالسی و . . .

عملکرد دستگاه جوش اینورتر
برق ورودی AC در این منبع تغذیه، با فرکانس 60-50 هرتز (برق شهر) می تواند به صورت 3 یا تک فاز باشد، ابتدا توسط یکسوکننده به جریان DC تبدیل و سپس به واحد اینورتری دستگاه وارد می گردد و به جریان متناوب موج مربعی با فرکانس بالا تغییر می یابد، و پس از عبور از مبدل های هسته ی فریتی جریانی تولید می گردد که پس از یکسو سازی و عملیات فیلترینگ و تبدیل آن به جریان مستقیم، برای جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد.

تکنولوژی IGBT چیست؟
IGBT مخفف Insulated Gate Bipolar Transistor می باشد که وظیفه آن افزایش فرکانس است. که این تکنولوژی در کاهش سایز و وزن دستگاه جوش و کاهش میزان اتلاف و مصرف انرژی در بی باری 95 درصد و در زیر بار حدود 40 الی 50 درصد موثر خواهد شد. که همین امر موجب گردیده مورد توجه تولید کنندگان دستگاه جوش اینورتر قرار گیرد.

مزایای اینورتر جوشکاری
وزن کم و کوچک بودن آن ( اینورتر را به یک ابزار قابل حمل تبدیل کرده) ( مزیت اصلی)
سبک تر، فشرده تر و در نهایت قابل حمل هستند ( امکان استفاده از اینورترها در فضاهای تنگ و باریک را فراهم می آورد)
به توان کمتری برای کار احتیاج دارد و می توان با برق خانگی از آن استفاده نمود (نیاز به برق سه فاز و صنعتی نخواهید داشت)
مصرف انرژی کمتر(خیلی بهتر نوسانهای برق را تحمل میکند)
جوشکاری سریع تر و بهتر
امکان تنظیم جریان خروجی را به کاربر می دهد
می تواند با ولتاژ پایین تری کار کند(تجهیزات پیشرفته الکترونیکی)
معایب اینورتر جوشکاری
اینورترهای جوشکاری نسبت به دستگاه های ترانس جوش ضعیف تر هستند و بنابراین آسیب پذیرتر بوده و عمر مفید کمتری دارند. از طرف دیگر دستگاه های جوش سنتی در قیاس با اینورترهای جوشکاری، ساختار ساده تری دارند، در عملیات جوشکاری مداوم و طولانی قابل اعتماد تر هستند. می توان اینگونه گفت که دستگاه های جوش سنتی در طولانی مدت سرمایه گذاری ارزان تری هستند به شرط آنکه وزن، اندازه و ظاهر اهمیتی نداشته باشد.

برخی از ویژگی های دستگاه جوش اینورتر به شرح زیر می­ باشد:
دارای جوش بدون قطع و وصل (جوش زنجیره ای) می باشد
• ایجاد حوزچه جوش و قوس الکتریکی مناسب
• فاقد هرگونه آلودگی صوتی می باشد
• امکان کنترل جریان در هنگام جوشکاری نسبت به نیاز کاربر
• بازدهی و قدرت بالا، سبک و کم حجم
• امکان جوشکاری به وسیله انواع الکترودهای رتیلی، قلیایی، سلولزی و انواع سیم و فیلرهای جوشکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *