اخبار و مقالات

انواع جوشکاری مدرن

انواع جوشکاری مدرن
جوشکاری یکی از بهترین و قدیمی ترین روش های مورد استفاده در صنعت به منظور اتصال دو قطعه می باشد.که این دو قطعه می توانند فلزی و یا حتی غیرفلزی باشند. که به وسیله گرم کردن یا ذوب کردن محل اتصال و با استفاده از فلز مصرفی یا حتی بدون آن به یکدیگر متصل شوند.

انواع جوشکاری
جوشکاری انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:

جوش قوس الکتریکی (برای ذوب کردن فلز)
نقطه جوش
جوشکاری فلزات رنگین
لحیم کاری
جوشکاری به طریقه برق و گاز
جوشکاری و یرشکاری در زیر آب
دسته بندی فرایندهای جوشکاری
فرآیند جوشکاری به دو دسته تقسیم می شود:

جوشکاری ذوبی (Fusion Welding)
جوشکاری حالت جامد (Solid State Welding)
جوشکاری ذوبی چیست؟
جوشکاری ذوبی (Fusion Welding) به هر فرآیندی که از ذوب کردن فلز پایه به منظور ایجاد جوش استفاده کند اطلاق میگردد. این گروه از فرآیندها نه تنها جهت اتصال فلزات بلکه برای پلاستیک ها و سرامیک ها نیز کاربرد داشته و گاه تحت عنوان جوشکاری امتزاجی از آن نام برده می شود. منبع انرژی در این نوع فرایندها می تواند الکتریکی یا شیمیایی باشد.

مزایای جوشکاری ذوبی شامل چیست؟
اولین مزیت جوشکاری ذوبی، کاربرد متنوع آن است که می توان از آن برای اتصال قطعات در طرح های گوناگون و موقعیت های مختلف استفاده کرد. دومین مزیت آن قابلیت جابه جایی می باشد که در فرایند جوشکاری سیار ممکن است بتوان از ان در محل پروژه استفاده کرد و سومین مزیت آن امکان ایجاد جوش چند لایه می باشد که اتصال قطعات ضخیم را امکان پذیرمی کند.

برخی از انواع جوشکاری ذوبی
فرایند جوشکاری با استفاده از شعله
فرایند جوشکاری قوس الکتریکی با الکترود روپوش دار
فرایند جوشکاری با گاز
فرایند جوشکاری با گاز آرگون
فرایند جوشکاری زیر پودری
فرایند جوشکاری پلاسما
فرایند جوشکاری کربن
جوشکاری حالت جامد
جوشکاری حالت جامد (Solid State Welding) یا جوشکاری غیرذوبی، فرایندی است که در طی آن فلزات از طریق ایجاد حرارت یا فشار به حالت خمیری درآمده و سپس به یکدیگر متصل می­شوند. منبع انرژی در این گروه از فرایندها می تواند الکتریکی، شیمیایی و یا مکانیکی باشد.

مزایای فرایندهای جوشکاری حالت جامد
فرآیند جوشکاری حالت جامد نیز دارای مزایایی می باشد که در ذیل به برخی آن ها اشاره شده است:

کاهش تغییر فیزیکی(کاهش تغییر ناخواسته ساختار فلز پایه به ویژه در محل اتصال)
عدم ذوب فلز(عیوب جوشکاری ناشی از ذوب را ندارد)
صرفه اقتصادی(برای تولید قطعات در تعداد زیاد بسیار مناسب است)
اجرای اتوماتیک( این روش جوشکاری به صورت اتوماتیک بوده و نیاز به نیروی انسانی برای اجرا ندارد)
برخی از انواع جوشکاری حالت جامد به شرح زیراست:
فرایند جوشکاری اصطحکاکی( یک قطعه روی قطعه دیگر دوران داده شده که باعث ایجاد حرارت می شود. که پس از توقف، تحت فشار به یکدیگر متصل می شوند)
فرایند جوشکاری مقاومتی( فلز در هنگام رد شدن جریان الکتریکی از خود مقاومت نشان می دهد که همین امر موجب تولید حرارت شده و فلز را به حالت خمیری در می آورد. که اعمال فشاردر این بازه زمانی (زمان مناسب) باعث اتصال می شود).
خطرات ناشی از انواع روش های جوشکاری
جوشکاری مدرن بدون خطر نیست و در زمان کار ممکن است برخی مخاطرات متوجه فرد جوشکار شود که عبارتند از : برق گرفتگی، سوختگی و ورود اجسام خارجی به داخل چشم.

برق گرفتگی و عوارض ناشی از تاثیرات آن چیست؟
در صورتی که هنگام جوشکاری، در سیم‌کشی وسایل برقی آن عیب و نقصی وجود داشته باشد و یا جوشکار نکات ایمنی مربوط به برق را رعایت نکند، امکان برق گرفتگی وجود دارد. همچنین اگر جوشکار در ارتفاعات بالا مشغول جوشکاری باشد، ممکن است خطر سقوط یا شوک ناشی از ضربه الکتریکی بر ضایعات، وی را تهدید نماید. نشانه‌های حاد و فوری برق‌گرفتگی شامل، مور مور شدن و یا شوک خفیف تا شوک شدید، قطع تنفس، متزلزل شدن ضربان قلب و نهایت منجر به مرگ می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *